Weerzien met Sikkim

19 oktober 2012 - Gangtok, India

Bedankt voor alle reacties de vorige keer. Het gaat goed met ons.
Zaterdag zijn we aangekomen in Gangtok, na een nachtje in de trein en een groot deel van de dag in de bus. Ook al kregen we beddegoed bij onze trein reis, het was koud vanwege de airco. Wauw Gangtok is veranderd!!! Waar vroeger de open markt was met stalletjes is nu sinds 5 jaar een werkelijk winkelcentrum met voetgangersgebied. Er lopen niet als toen herkenbaar aan hun traditionele kleren de Lepcha's, Buttia's en Nepali. Een enkele keer weet ik er een te spotten.Ze zijn alleen nog in de dorpen hebben we ons laten vertellen. Helaas, maar wij lopen ook al lang niet meer met de Brabantse poffer. Later hebben we de oude markt waar een doekje op de grond ligt waarop de waren zijn uitgestald toch nog gevonden, verbannen naar een soort parkeergarage in het echt oude deel van Gangtok. Westerse toeristen zien we weinig. Is het daarom dat ik zo populair ben ? Jonge jongens maken stiekum een foto van hun vriend waar ik 'toevallig' naast zit/sta. En dat op mijn oude dag! We zijn ook al eens een keer gevraagd om te poseren voor een foto!!!
We hebben de eerste twee morgens al prachtig uitzicht gehad op de sneeuwbergen. Om 6.30 uur was het helder en konden we de Kanchenjunga (8586 m)zien en de Siniolchu (6887m). Het is nog niet van een echte trek gekomen, de beroemde is te pittig voor ons. Daarom zijn we met de jeep naar een op bijna 4000m liggend bergmeer geweest. Spectaculaire bergen en diepe ravijnen, 14 km van de Chinese grens. .Verder mogen wij niet komen. Sikkim is nog merkbaar Boedhistisch (Tibetaans) We hebben een paar kloosters (Rumtek o.a.) bezocht en een deel van een eredienst meegemaakt. Indrukwekkend. We hebben ons ' permit' verlengd en kunnen nu tot 11 november blijvn. We hebben vandaag de hele dag nodig gehad om in Ravangla te komen weer met de jeep, want dat is hier op de bergwegen die soms slecht zijn normaal vervoer. We zitten op 2100m hoogte een beetje uit de grote toeristenroute. Groetjes van Harry en mij en wordt vervolgd

1. Antoinette:
    19 oktober 2012
    hallo ellie en harrie ik heb net jullie verslag weer gelezen en ik geloof goed dat jullie er heel erg genieten en indrukken opdoen en het verschil zien met de vorige keer maar het lijkt me toch weer mooi om alles wat je er nog van weet weer terug te zien .nou hier is het vandaag heel mooi weer 22 graden dus we genieten ervan .ik wens jullie nog heel veel plezier en pas goed op jezelf en tot het volgende verslag groetjes antoinette
  2. Annegien:
    19 oktober 2012
    Hoi Ellly, leuk om te weten dat je in Tibetaanse digitale fotoverzamelingen zit; het zal toch je befaamde uitstraling zijn.
  3. Ellen de Visser:
    Hallo Elly,
    Dat zijn heel wat hogere bergen ;) dan Valkenburg waar wij deze midweek mochten verblijven.
  4. Betsie Arts:
    hallo Elly en Harry
    Wat goed om te lezen dat jullie reis goed verloopt en jullie genieten .Je moet wel wat geduld hebben maar dan zie je ook wat.
    Nou Elly,fotomodel als nieuwe baan.
    Erg indrukwekkend om jullie verhalen te lezen.
    Graag tot het volgende verslag
  5. Annegien:
    20 oktober 2012
    Hoi Elly en Harry
    mijn reactie is niet helemaal overgekomen zie ik, mogelijk omdat ik er plaatjes in verwerkt had. Doe ik dus maar niet meer. Elly, ik wilde je vragen of je een wierookje wilt offeren bij een Tibetaanse tempel. Ik zal dan in het verre Nederland een mantra zingen, of dit geheel synchroon gaat open kan ik niet beloven :-)
    Veel liefs van Annegien
  6. Ellen Steins:
    21 oktober 2012
    hoi Elly,
    Jullie zijn echt in een andere wereld. Het lijkt me fantastisch, maar ik doe het niet na. Fijn ook te lezen dat het goed met jullie gaat. Houden zo! Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    groetjes
  7. Gerda:
    21 oktober 2012
    Hoi Elly en Harry,
    leuk om jullie reisverhaal te lezen. Fijn dat Harry weer opgeknapt is, daar ga ik tenminste vanuit.
    Tijdens mijn reis naar Kenia bezochten wij een Masai-dorp. Een paar uur later kwam ik een van de bewoners in de shopping-mall tegen. Waarschijnlijk het geld uitgeven aan spullen die wij in het dorp niet gezien hebben!
    Hee Elly, dit is het begin van je tweede jeugd.
    Geniet ze,
    groetjes Gerda
  8. Ad jansen koole:
    23 oktober 2012
    Hallo lieve lieden,
    Wat een verschil daar waar je nu zijn met Calcutta zeker.
    Puur natuur, en misschien minder zichtbare armoede.
    Een beetje heimwee naar de Indiaanse sfeer en het totaal anders omgaan met de dingen heb ik wel.
    Heel leuk om jullie ervaringen te lezen, doe voorzichtig en hou je haaks, geniet ze.
    Groetjes, Henk en Ad.
  9. Roza Brouwer:
    23 oktober 2012
    Hallo Elly en Harry,

Fantastisch om zo'n leuk reisverhaal te lezen. Het lijkt mij wel een heel andere wereld hoor. Die bergen kennen ik ook niet El,
    maar wat moet het mooi zijn en wat een belevenis om India na twintig jaar zo weer terug te zien, ook daar heeft de tijd dus niet stilgestaan. Ik hoop dat het met Harry weer wat beter gaat.
    Ik ga vanavond weer lopen met Antoinnette en Ellen, het is hier heel mooi herfstweer. Nou jongelui, geniet er maar weer van en ik hoor wel weer van jullie avonturen. Kijk goed uit!!!.
    Dus lieve groetjes en tot horens van Roza
  10. Trees Kerremans:
    26 oktober 2012
    Hoi Elly jullie maken nog eens wat mee, dan is het hier maar een saaie boel.
    Ik ben best jaloers op alle mooie dingen die jullie zien, geniet ervan, en als het kan zet dan eens een paar foto's op de mail.
    Groetjes van Trees