' India Light '

4 november 2012 - Kalimpong, India

Dag Medereizigers.

Ik kreeg felicitaties van reislogger omdat ik zoveel reacties heb gekregen. Dank hiervoor Momenteel zijn we in Kalimpong. Dit zal de laatste stop worden in Himalayagebied. Helaas is het de laatste dagen wazig anders konden we hier de Kanzenjunga nog steeds zien. We zijn nu lager en hebben nog steeds uitzicht op de vallei met een woeste rivier in de diepte. Eigenlijk dachten we hier in een dorp terecht te komen waar we rustig konden relaxen, maar het bleek een stad te zijn. En stad betekent: verstopte wegen, toeterende jeeps, uitlaatgassen en mensen veel mensen.Hoewel we het nog rustig vinden in vergelijking met wat we van eerdere ervaringen weten. (daarom India light) Maar we zoeken onze weg dan naar buiten om te wandelen en dorpen en tempels te bezoeken. Darjeeling was onze vorige stop na Sikkim. Ook dat is een stad met alle voors en tegens daarvan. Darjeeling is een toeristenstad. Dat was het al in de Britse koloniale tijd. Dat kun je nu nog merken. er staan oude ' landhuizen' in Engelse stijl. Sommige zijn vervallen maar ook veel zijn mooi onderhouden en behoren tot de " heritage". Het is een prachtig gezicht om de huizen tegen de helling op te zien liggen in mooie kleuren. De hellingen zijn nu bedekt met theestruiken terwijl we in Sikkim voornamelijk kardamon gezien hebben. In Darjeeling waren ook moderne dingen zoals een soort Mac Donalds, en die heet hier " Hasty Tasty' . Dan was er een ' coffee caf'e' (een soort Starbucks). dat is wel lekker en vertrouwd. Daarnaast  ' oude' gebruiken. Zo kun je een drager huren om je bagage de helling op naar je hotel te brengen. We zagen een vrouw met 4 grote koffers in een draagband die ze om haar hoofd doet. Er liepen een paar Indiase mannen achter!!! Ik zag ook nog een man en die droeg zelfs een hele kast op zijn rug..Er waren veel Indiase toeristen. Bij een bezienswaardigheid heb ik op verzoek een fotosessie toegestaan (Ha ha ;ze willen nog steeds graag met ons op de foto). Er was ook een groot tempelcomplex met allerlei altaartjes in de rotsen zowel hindoeistisch als boedhistisch. Dat is een gezellige boel. Iedereen belt als hij bij een bepaalde God gaat bidden en offeren. Overal wordt wierook en olievlammetjes gebrand. De offers o.a rijst, koekjes, bloemen enz. worden door de apen die daar rondhangen gestolen en opgegeten.De hindoeistische Goden hebben felle kleuren vooral oranje is in. Veel Goden zijn ook mooi aangekleed. Nou ja, je moet het eigenlijk meemaken. En dan was er ook nog muziek en dans op het centrale plein. Het deed heel Chinees aan. Dus dat was even wat anders dan het rustige dorpse Sikkim . We gingen naar Darjeeling omdat je daar een nog wijdser uitzicht over de bergen hebt. Na mijn lyrische beschrijvingen kun je dat zeker haast niet meer geloven. Dat was wel zo, maar we beginnen eraan te wennen en zijn zelfs niet meer om 4 uur 's nachts opgestaan om naar een uitzichtspunt te gaan en de zonsopkomst mee te maken. Het was trouwens ook minder helder en om zoiets te ondernemen om het puntje van de Mt Everest misschien te zien???? De weg naar Darjeeling was trouwens ook weer een avontuur. Smal en slecht, maar prachtig uitzicht voor zover mogelijk in de Jeep. We deden er 5 uur over. We reizen uren om een paar km af te leggen. Soms zit de chauffeur ondertussen ook nog te bellen. Het hoort allemaal bij het avontuur. Toen we naar Kalimpong gingen hebben we 3 stoelen betaald, zodat we ' comfortabel' voorin zaten!!! Decadent!! We hebben een treinkaartje kunnen bemachtigen voor dinsdag, om naar Assam te vertrekken. Het is een hele kunst om een treinkaartje te krijgen. Het moet ver van tevoren want alles zit vol. Soms zijn er speciale toeristenquota en krijgen we een voorkeursbehandeling. Dus over een paar dagen: dag Himalaya en dag boedhisme en dag India light . Groeten van Harry en mij.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annegien:
    Lieve Elly en Harry
    Wat heerlijk om zo met jullie mee te kunnen reizen. Kennelijk is er steeds een goede internetverbiding, da's handig. Alvast een verzoek: schrijf na thuiskomst (nu nog niet aan denken) een reisboek. Michael Palin eat your heart out!. Groetjes, Annegien
  2. Betsie Arts:
    4 november 2012
    Ook al ben ik niet mee op reis ik geniet van alles wat ik lees in jullie reisverslag.Ik kan me voorstellen dat jullie dat allemaal nog een keer mee wilde maken.De treinreis naar Assam zal ook wel een belevenis op zich worden.Natuurlijk tjokvol.Ik hoop dat jullie niet op het dak hoeven te zitten.Goeie reis verder en ik kijk al weer uit naar een nieuw verhaal.Gr.Betsie en ook van Jan
  3. Roza Brouwer:
    Hallo El en Harry,
    Wat ontzettend leuk om jullie mooie reisverslag te lezen. Ik geniet er enorm van. Wat een belevenis. Inderdaad een goed idee om bv. volgend jaar, als je langer thuis bent, een boek over al jullie mooie reizen te gaan schrijven. Over de treinreis naar Assam had je mij verteld, want dat was een heel gedoe en niet zoals dat bij ons gaat. Ik hoop dan ook maar dat de trein niet te volzit en jullie goed in Assam aankomen. Hier gaat alles goed. Vanmorgen met nog droog weer in de Hoessebos gelopen met Trees, Antoinnet, Ellen en Janny. Nu regent het hier. El en Harry geniet nog enorm van deze mooie reis en tot de volgende keer.
    Lieve groetjes van Roza en natuurlijk een knuf
  4. Ellen de Visser:
    4 november 2012
    Ja inderdaad Elly zoals jij alles beschrijft, kun je echt aan een boek beginnen. Heel leuk........maar nog wel tijd overhouden om mij te kunnen coachen haha. Ik ga aan de opleiding beginnen!! ja ja ik ben aangenomen.
  5. Antoinette:
    4 november 2012
    tjonge jonge wat is het voor jullie een mooie belevenis ik geniet als ik al die mooie verhalenl lees dan lijkt het wel heel veel op de reis die wij in indonesie hebben gemaakt ik wil jullie nog een fijne voortzetting wensen voor jullie reis doe voorzichtig en ik kijk weer uit naar je volgende verslag groetjes antoinette v.d.wouw
  6. Ellen Steins:
    hoi reizigers,
    Eigenlijk zou ik alleen willen schrijven dat ik me aansluit bij alle reacties hierboven. Ik geniet ook van je verhalen Elly. je hebt een heerlijke manier van schrijven: beeldend, vlot lezend.
    Blijf genieten, dan doe ik het ook. groetjes
  7. Ad jansen koole:
    Hallo Elly en Harry,
    Jullie liggen nu waarschijnlijk lekker te pitten, maar wie weet Elly ben ik nog op tijd en lees je deze mail nog voor jullie naar Assam afreizen.Als dat zo is een voorspoedig ritje toegewenst, het zal wel hectisch zijn, maar dat heeft ook zo z'n charme, het moet niet al te westers worden natuurlijk.
    Trouwens laatst reed de trein niet tussen Nijmegen en Den Bosch en kwam er ter vervanging een stop bus, maar de chauffeur wist vanaf Oss centraal-station Oss west niet te vinden. Goed wij hadden dan wel de keus nog om dan de auto maar te nemen, en dat is voor jullie momenteel een beetje moeilijk.
    Het zal wel prachtig zijn in de bergen, heerst er een serene rust in zo'n uitgestrekt gebied, of is het ook dan niet stil ? En tijdens de trekking was het dan erg afzien?
    Geniet beiden nog veel van al het bijzondere daar.
    Wij kijken uit naar je volgende reisblog.
    Een lieve groet, Henk en Ad.
  8. Trees Kerremans:
    4 november 2012
    Hoi luitjes ben iedere keer weer verbaasd over de dingen die jullie zien en beleven , wij hier genieten van je mooie reisverhalen.
    Bedankt en nog een goede reis verder kijken wij uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes Trees
  9. Gerla van Vugt:
    7 november 2012
    Elly, je kunt straks wel columns gaan schrijven lijkt me zo!! Ik zie het allemaal voor me (dat denk ik tenminste een beetje)