Namaste, Tashi Delek, Nam Ree

27 oktober 2012 - Pelling, India

Dank voor jullie reacties. Leuk om te merken dat er mensen meereizen.Wij zijn gezond en genieten.

We hadden in Gangtok de traditionele groet namaste al gemist, maar nu we in de kleine plaatsen  in de bergen  zijn horen we hem toch weer regelmatig. Daarnaast wordt de Sikkimese groet Tashi Delek ook  regelmatig gebruikt vooral door Lama's (monniken). Die kom je hier overal tegen en ze zijn herkenbaar aan hun rode gewaden. Ze zijn  niet zo erg devoot, lopen gewoon te shoppen en mobiel te bellen op straat net als iedereen ook hier.Vodafone heeft hier ' goed' werk gedaan, je hebt overal bereik!!!  Er zijn ook veel kinderlama's, die zitten in de eredienst gewoon te praten en te klieren. Nou ja , katholieken zijn vaak ook alleen nog met hoogtijdagen eerbiedig in de kerk.

We hebben nu, buiten bezoeken aan beroemde kloosters (Rumtek en Tashiding ; voor de googleliefhebbrs) wat wandelingen gemaakt op eigen houtje. Een  keer over de weg langs een aantal dorpjes en een keer in een  natuurpark  (Ravangla, Maenam) geprobeerd een top te beklimmen  van 1000m. Helaas niet ver voor het hoogste punt had ik de pijp helemaal leeg. Dat kwam ook omdat we verkeerd gelopen waren en daardoor meerdan een uur verloren hadden. Maar ja het is ook wel wat anders dan de Hoeschenbos. We hebben heel mooi weer; overdag is het zonnig en warm, maar 's avonds is het koud. Het is op dit moment in West bengalen een  groot feest, lijkt een beetje op onze kerst. ook daarom zijn ze allemaal aan het shoppen. In Ravangla zagen we een Hindoe-processie op straat en we horen ze zingen in de tempel.Zondagmorgen was het markt. De straat onder ons hotel was bezaaid met de vrouwen met hun groenten op een doekje voor zich.. Om 7 uur 's morgns was het al erg druk met kopers.

Op dit moment zijn we in Pelling.Gisteren teruggekomen van een ' trek' van 3 dagen. We hebben vanaf Yoksum via een heilig meer in Khetchoperi door de heuvels gelopen. De eerste en derde dag zo'n 6 uur. Toen hebben we in de buurt van het meer in een ' homestay' overnacht en daar een dagje ' sightseeing'  gedaan.  Het was een georganiseerde tour met gids, onderweg overnachtingen en eten en onze rugzakken  gingen met de jeep naar Pelling. De homestay was echt in een dorp waar nog heel traditioneel geleefd wordt. Zoals koken op een  oven van leem met en houtvuurtje erin. Het was  er super rustig en mooi. Ook de wandelingen prachtig, een stuk door het bos wat hier op jungle lijkt (complete met zweterige atmosfeer) en heel veel planten bloemen vlinders. Mima de gids (student) heeft veel planten benoemd. (helaas was zijn en ons Engels niet toereikend genoeg om alles mee te krijgen maar in ieder geval ook veel medicinale planten)Harry is nog een keer van het pad afgegleden zo de struiken in. Mima en ik hebben hem er uit moeten hijsen. Gelukkig geen verwondingen en bril zelfs nog heel.  Ik heb ook nog met Mima de Gayatra mantra gezongen. (nou ja, hij een andere melodie en uitspraak van de woorden dan ik). Hij zei dat het bidden is en geen zingen.Klopt natuurlijk. Het laatste deel van de wandeling was door de rijstvelden met heel mooi uitzicht en een prachtige woeste rivier gepasseerd. Intussen staan we bijna elke dag om 5.30 uur op om de bergen te zien bij zonsopkomst. Tot nu toe zicht gehad op Mnt Kabru  en hier in Pelling op een hele rij o.a. Kanzenjunga, Pandim, Kabru en nog een paar waar ik de naam niet meer van weet. Ze zijn allemaal boven 5000m en hier in Pelling het meest dichtbij volgens een man in het hotel. We zijn super enthousiast. Er is nog zoveel meer te vertellen, maar  ik zal jullie verder sparen. Tot de volgende keer. Groeten van Harry en mij.

1. Ellen de Visser:
    27 oktober 2012
    Wat een prachtige foto's! Heel leuk om ook de beelden bij je verhalen te zien :).

Groeten vanuit Oss en geniet er lekker van!
  2. Betsie Arts:
    27 oktober 2012
    Ik kan me voorstellen dat jullie erg genieten.Erg indrukwekkend die verhalen en foto s
  3. Gerrie en Jan:
    28 oktober 2012
    Hoi hoi, fijn dat jullie zo enthousiast zijn en zo genieten, lijkt me zeer bijzonder en kan me iets voorstellen van die mooie uitzichten, daar zou ik ook graag vroeg voor opstaan. Het is waarschijnlijk met de kippen op stok en bij zonsopgang weer uit de veren?
    We zijn een paar dagen terug uit Rusland, hebben hier een bijzondere tijd gehad en veel moois gezien, een raar land met enorme tegenstellingen, we vertellen er wel over als jullie terugkomen. Als jullie tenminste niet nog langer blijven.... we lezen het wel.
    Geniet maar lekker door....
    Groet Jan en Gerrie
  4. Patricia Braakman:
    28 oktober 2012
    Namasté Elly en Harry,
    Erg gezellig om vanuit het kneuteren in Deuteren mee te mogen reizen op afstand en jullie ervaringen te lezen. Geniet van alles wat jullie tegenkomen en kom "nog rijker" en gezond weer terug.
    Harte-groet, Patricia
  5. Niek en Maria:
    29 oktober 2012
    Dag Elly en Harry,

Annegien is zo vrij geweest jullie bericht door te sturen. Zal wel geen probleem zijn. Kunnen we jullie trip op afstand toch een beetje bijbenen. Natuurlijk in een wat minder warme (en broeierige omgeving). Bij jullie 's avonds blijkbaar ook maar of dat met onze temperaturen is te vergelijken? Zal wel niet. Hoe het ook zij: geniet ze, gezond blijven en de zaak (bril en de rest) heel houden.

Groet,
    Maria en Niek
  6. Trees Kerremans:
    30 oktober 2012
    Hoi luitjes leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebt en er zoveel moois te zien is, fijn om even een paar foto's te zien van de omgeving, krijg je een beetje idee hoe het is.
    Geniet verder van je reis en groetjes
    Trees.
  7. Berghit:
    30 oktober 2012
    Hoi hoi,

Ook ik ben "bestookt" met jullie reisverslagen door ons mam. Geweldig om te lezen hoor. En die foto's zijn fantastisch. Zeker te begrijpen dat jullie volop genieten en ik geniet hier mee door me helemaal in je verhalen in te leven.

Veel plezier nog in dat mooie land en tot een volgende keer.

Groetjes uit Geffen
  8. Roza Brouwer:
    1 november 2012
    Hallo El en Harry,
    Wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie reis.
    Wat een fantastische reis maken jullie toch en wat een mooie foto's. Leuk El dat je mantra's hebt gezongen en dat wij er nu achter moeten komen dat het niet zingen maar bidden is. Maar goed het lijkt mij ook geweldig om de bergen te zien bij zonsopkomst.
    Wat een andere wereld, toch. Fijn dat alles goed gaat en jullie zo genieten. Hier gaat alles gewoon door El, het weer is druilerig en af en toe fris, wel goed om te lopen.
    lieve groetjes en een knuf van Roza
  9. Gerla van Vugt:
    2 november 2012
    Elly en Harry, Annegien was gisteren hier en liet me je weblog zien! Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken.
  10. Ank Horio:
    8 november 2012
    Hallo Elly en Harry,

Zoals dat gaat (tijdens de koffie) en voor je het weet heb je vele volgers. Goed om te lezen en zien dat jullie het goed maken. Wat een mooie reisverslagen en foto's. Dus behalve mooie sterrenhemel (of lig je dan al op een oor?) ook mooie zonsopgangen bekeken!! Geniet er van en pas goed op jullie zelf.
    Groet, Ank