Stammen, volkeren en culturen

25 november 2012 - Guwahati, India

Nagaland is een kort verblijf geworden. We hadden te romantische ideeen daarover.  (Nagakrijgers met de speer in de hand in tradionele kleding aan de grens, ha , ha) We hebben 3 dorpen bezocht die wel speciaal waren, wat ligging en leefwijze betreft. Het was wel van de zelfde stam terwijl er wel 14 verschillende zijn. Om nog meer naar het binnenland te gaan is het toeristisch nog te weinig ontwikkeld voor individele reizigers. Wij hadden geen zin om er zoveel tijd en energie in te gaan steken. We waren in Kohima de hoofdstad, prachtige beboste bergen en koel (koud). We hebben er nog andere avonturen beleefd. Zoals een lichte aanrijding van de taxi waarin we zaten. Daar maakten ze niet zo' n probleem van, na 5 minuten reden we al weer verder. Ze keken even..oh..is niet erg. De chauffeur zei, dat ze in Assam zelfs niet gestopt zouden zijn.  Even was er ook nog een incident. Iedereen liep opeens hard naar binnen en wij er achteraan. Het leek of er geschoten werd. Wat er precies aan de hand was zijn we nooit te weten gekomen. Toen we weer het sein " veiig'  kregen van een jongen, zagen we buiten wel veel politie met geweren  op de been. Verder is Nagaland wel christelijk en dat merk je aan kerken en gesloten winkels op zondag. In de dorpen zagen we mensen met kerkboek en zondagse kleren naar de kerk gaan.

We hebben toen ons oorspronkelijke reisschema weer opgepakt en zijn in 2 dagen naar Cherapunjee (Sora nu) gereisd. Dat was een klein paradijsje. Een prachtig berggebied, een soort hoogvlakte met prachtige uitzichten (helaas wazig). We zijn erg verwend in het holiday resort daar. We hadden een 5 sterren kamer (er was niets anders vrij!) en ze hadden er heerlijk eten en vers geperst sap.. De eigenaar en bediening waren heel vriendelijk en behulpzaam. We hebben er heerlijk gewandeld en daar de levende wortelbrug bezocht die in de buurt was (ik vertel thuis wel wat dat is). Het hotel lag bij een mooi dorpje waar mensen van het Khasi-volk woonden. Kinderen wilden op de foto en zeiden dan : " dank je wel". De jongeren uit het dorp gaven 's avonds een zangvoorstelling in het hotel. Toen met tussenstop in Shilong naar Guwahati en morgen vertrekken we naar Calcutta. Daar nog een uitstapje naar de Sunderbans (mangrovebossen) proberen te organiseren  voordat we zaterdag terugvliegen naar huis.

1. Patricia Braakman:
    25 november 2012
    Ha wereldreizigers, goed om weer iets van jullie te horen. Een ilusie armer begrijp ik. Tja, ook dat hoort erbij.
    Dat mensen zich niet zo druk maken om een botsinkje spreekt me wel aan. Het is tenslotte een gebruiksvoorwerp. De verering ervan zoals dat hier in het Westen geschiedt lijkt me zwaar overdreven.
    Fijn dat jullie jezelf ook wat verwennerij hebben toegestaan in zo'n paradijsje. Alles meemaken nietwaar.
    Ik wens jullie een goede laatste week toe en een plezierige thuisreis. Tot gauw.
    Patricia
  2. Betsie Arts:
    25 november 2012
    Hallo vakantiegangers.Dat het soms wat anders is als je verwacht is jammer,maar jullie hebben toch nog genoeg om je ogen op uit te kijken en van te genieten.b.v in het holiday resort en het prachtige berggebied.Ik denk dat jullie wel enige tijd kunnen teren op al die indrukken die jullie op doen.Geniet ervan die laatste week en een goeie en veilige reis naar huis gewenst van Betsie en Jan
  3. Antoinette:
    25 november 2012
    hallo harry en ellie het is steeds weer leuk om van jullie iets te horen het is maar goed dat je het allemaal via dit reisbloc allemaal opschrijft want je komt op zoveel plekken en doet zoveel indrukken op dat je het allemaal niet meer uit elkaar kan houden maar het schiet voor jullie alweer op nog een paar weken dan komen jullie alweer terug .ik wens jullie nog heel veel moois toe en tot het volgende verslag groetjes antoinette
  4. Ellen de Visser:
    25 november 2012
    Weer leuk om te lezen wat jullie hebben meegemaakt Harry en Elly.
    Wel spannend ff geweest dus. Is het dan niet net of je in een film
    bent beland? Lekker luxe genoten in het hotel is hartstikke fijn. Geniet van jullie laatste week. Is het echt al volgende week zaterdag dat jullie terugvliegen. De tijd lijkt wel zo snel omgevlogen.
  5. Hilde Ober:
    25 november 2012
    Dag Harrie en Ellie, wat een pracht verhalen hebben jullie. Als ik dit lees benijd ik jullie. Alhoewel ik mag niet mopperen, maar dit is echt bijzonder. Tot nu toe heb ik niet gereageerd , maar wel het een en ander met volle aandacht gelezen. Antoinetteheeft me geholpen...wij hebben vanmorgen met windkracht 9 in de bossen herperduin gelopen, misschien kan je je dat nog herinneren hoe dat er uit ziet: anders dan waar jullie zijn, maar ook heeeel mooi. Ik ben benieuwd wanneer je weer komt lopen....groet Hilde
  6. Ad jansen koole:
    27 november 2012
    Hoi luitjes,
    Tjonge wat gaat de tijd snel,nog even en je zijn weer thuiis, net op tijd voor de goede Sint, slim bekeken. Het was gezellig om met jullie mee te reizen, voor nu een een heel veilige en voorspoedige reis naar nee geen Nagaland maar Nederland.
    Wij zijn de maand Januari in Portugal, dus tot daarna.
    Lieve groeten, Henk en Ad.
  7. Ellen Steins:
    28 november 2012
    Hoi Ellie en Harrie,
    Dank weer voor je mooie verhaal. Wat zullen we tijdens het wandelen nog veel horen, hoop ik. De tijd is toch vlug gegaan, want ik lees dat je dit weekend alweer naar huis komt. Daarom wens ik jullie nog een paar mooie dagen en een goede terugreis.
    groet Ellen
  8. Antoinette:
    28 november 2012
    ik hoor nu dat jullie dit weekend alweer terug komen dus wens ik jullie een fijne terugvlucht en dan zien we elkaar weer binnenkort bij het nordicken met heel veel verhalen doeiiiiiii
  9. Gerd:
    30 november 2012
    Na zelf meer dan twee jaar in India te hebben gewoond en gewerkt is dit allemaal zo herkenbaar! Je stelt je verwachtingen wat bij, legt de lat af en toe wat lager en vooral open staan voor al wat op je af komt en dan lukt het allemaal weer wat beter! Leuke blog!
  10. Roza Brouwer:
    1 december 2012
    Hallo El en Harry,

Wat heb ik weer genoten van je mooie reisverhaal en wat maken jullie een hoop mee. Ik hoor het straks allemaal wel als je thuis bent tijdens het lopen. Heb niet eerder kunnen reageren, wij zijn zelf een weekje op vakantie in Groenlo geweest. Ook leuk.
    Ik wens jullie nog een paar mooie dagen en uiteraard een goede terugreis. Wij zien elkaar gauw.
    Liefs en een knuf van Roza
  11. Gerd:
    7 januari 2013
    Hallo,

Na het lezen van jouw blog vroeg ik me af of je interesse zou hebben in een deelname aan onze reiswedstrijd? We geven je de kans om een luxe-tour door Noord India te winnen door gewoon je ervaringen (en foto's) te delen, of door ons te vertellen waarom je graag naar India zou gaan.

We werken samen met sommige van onze exclusieve hotelpartners in de regio om dit geweldige 14-daagse avontuur voor twee personen, ter waarde van meer dan €4900 te kunnen aanbieden.
    Beginnend in Jodhpur, the “Blue City” gaat de tour verder via Rohet, Ranakpur (inclusief een fantastische luipaardsafari), Udaipur, Bundi, Ranthambore National Park (ja, ook een tijgersafari!) en tenslotte Rajasthan's bruisende hoofdstad, Jaipur.

Je kan aan de wedstrijd deelnemen vanaf 3 januari, en we sluiten af op 15 februari. Iedereen vanaf 18 jaar en die niet in India woont kan deelnemen. De prijs is overdraagbaar, dus je kan ook vrienden of familie nomineren indien je zelf niet de tijd zou kunnen vrijmaken om te reizen.

Om onze samenwerking met Katha Children's Trust, een alfabetiseringsproject voor kinderen, te vieren maken we aan hen ook een bijdrage gebaseerd op het aantal mensen die een stem uitbrengen op de deelnemers aan de wedstrijd, door een link te delen op Facebook, Twitter, Google+ of via hun blog of website.
    Bezoek onze website om deel te nemen : http://rajasthanwithwire.com/win-a-luxury-trip-to-india.html

Indien je iemand kent die graag de kans zou krijgen om te winnen, of ons wil helpen om Katha te steunen, stuur dan aub dan deze mail naar hen door of deel via de sociale media. We waarderen jouw steun!

Bedankt voor je tijd, en we hopen van harte dat jij ook kan deelnemen.

Vriendelijke groeten,

Gerd, Khaled en het Wire team